Print |  E-mail

::: خشت بهشت

مستند «خشت بهشت»  بزرگترین مجموعه مستند تاریخ تلویزیون ایران است، مجموعه ای که در چهل شهر ایران و جهان از قاره های مختلف، رابطه متقابل انسان و فضای پیرامونش را از منظرِ بررسی فلسفه و حکمتِ، دو مفهومِ «زیبایی» و «زشتی» در قالبِ آسیب شناسیِ «جامعه شناسی توسعه شهری» و اهمیت حفظ «تنوع زیست فرهنگی» بررسی می کند.

تهیه کننده و کارگردان این مستند زیبا  «رامین حیدری فاروقی» است.

https://www.aparat.com/v/z8LQj

این مجموعه ١٠٠٠ دقیقه ای در٢٦ قسمت ٤٠ دقیقه ای در گروه «فرهنگ، تاریخ و هنر» شبکه یک سیما تولید شده که در طی ٨ سال و در نزدیک به چهل شهر ایران و جهان، در قاره های مختلف تولید شده است.

این مستند شاعرانه، سفری حکمی به آفاق است تا از نیاز قدسی بشر به تجربه و خلق زیبایی بگوید. بعضی از پرسش های این سفر که در همراهی مسافرانش، مطرح می شود، چنین هستند: نقش محیط زیبا درشکل و شخصیتِ زندگی ما چیست؟ جغرافیا چه تأثیری بر تاریخ گذاشته است؟ هویت فردی و اجتماعی چیست و نوع ایرانی- اسلامی آن چگونه شکل گرفته است؟.

رویا نونهالی، محسن حسینی و پروفسور شریف حسین قاسمی که در مجموعه های مستند پیشین، او را در «آفریقا، چین و هند» همراهی کرده بودند، بخش هایی از مستند خشت بهشت را همراهی کردند.

وی این بار، خود در برابر دوربین خشت بهشت قرار گرفته است و راهنمای این طولانی ترین سفر مستند تلوزیون ایران است.

شعر، موسیقی، معماری، انواع نقش پردازی و داستان سرایی معرفت اندیش ایرانی – اسلامی و تمام حوزه هنر مقدس، حاصل معاشرت با مفهوم و انواع تجلّی مطلقِ زیبایی یعنی«بهشت» است.

عوامل تولید مستند خشت بهشت عبارتند از: تصویر و تدوین«امیر خسرو شاهوردی»، آهنگساز «فردین خلعتبری»، تولید و هماهنگی«امید مهدوی»، عکاس «کامیار مینوکده»، پژوهش و نگارش و روایتگر«رامین حیدری فاروقی».

مجموعه مستند خشت بهشت کاری از گروه «فرهنگ، تاریخ و هنر» شبکه یک سیما است که از دی ماه ١٣٩٦ بر روی آنتن رفت

تماشای مستند «خشت بهشت» در آپارات

تماشای مستند «خشت بهشت» در یوتیوب

طراحی وب سایت و میزبانی وب توسط آژانس دیجیتال مارکتینگ نگاه نو