Print |  E-mail

::: کارگردان “اینجا آفریقاست” بزرگترین مجموعه مستند تاریخ تلویزیون را روی آنتن برد

این مستند«خشت بهشت» نام دارد که بزرگترین مجموعه مستند تاریخ تلویزیون ایران است، مجموعه اى که در چهل شهر ایران و جهان از قاره هاى مختلف، رابطه متقابل انسان و فضاى پیرامونش را از منظرِ بررسى فلسفه و حکمتِ، دو مفهومِ” زیبایى”و” زشتى”در قالبِ آسیب شناسىِ” جامعه شناسى توسعه شهرى” و اهمیت حفظ “تنوع زیست فرهنگى” بررسى مى کند.

 

تهیه کننده و کارگردان این مستند “رامین حیدرى فاروقى” است. او متولد سى و یکم اردیبهشت ١٣٤٥ تهران و دانش آموخته کارشناسى کارگردانى سینما و کارشناسى ارشد پژوهش هنر از دانشگاه هنر ودانشجوى دکتراى فلسفه ى هنر می باشد. فاروقى تاکنون داور جشنوارهاى مستند متعددى از جمله “جشنواره فیلم شهر”،”جشنواره سیماى استانها”، “سینما حقیقت”،” جشن خانه سینما”و”جشنواره ى فیلم فجر” بوده است. او درسال١٣٩٠، برنده جایزه بهترین کارگردانى مجموعه بلند مستند، با عنوانِ “شرق،دیوار، آفتاب»، در نخستین جشنواره تلویزیونى جام جم شد.

رامین فاروقی درخصوص جزییات مستند «خشت بهشت» اظهار داشت: این مجموعه ١٠٠٠ دقیقه اى در٢٦ قسمت ٤٠ دقیقه اى در گروه «فرهنگ، تاریخ و هنر» شبکه یک سیما تولید شده که در طى ٨ سال و در نزدیک به چهل شهر ایران و جهان، در قاره هاى مختلف تولید شده است. او تصریح کرد: این مستند شاعرانه، سفرى حکمى به آفاق است تا از نیاز قدسى بشر به تجربه و خلق زیبایى بگوید. بعضى از پرسش هاى این سفر که در همراهى مسافرانش، مطرح مى شود، چنین هستند: نقش محیط زیبا درشکل و شخصیتِ زندگى ما چیست؟ جغرافیا چه تأثیرى بر تاریخ گذاشته است؟ هویت فردى و اجتماعى چیست و نوع ایرانى- اسلامى آن چگونه شکل گرفته است؟. او درباره سابقه کاری اش در پیشه مستند سازى گفت: این حرفه را در سال ١٣٧٣ شروع کرد و از جمله آثار او می توان به “رودى تا بهشت “در شبهه قاره ى هند”، “اینجا آفریقاست” و”شرق ، دیوار ، آفتاب” در چین اشاره کرد.

رامین فاروقی ادامه داد: «رؤیا نونهالى»،«محسن حسینى» و«پروفسور شریف حسین قاسمى» که در مجموعه هاى مستند پیشین، او را در«آفریقا، چین و هند» همراهی کرده بودند، بخش هایى از مستند خشت بهشت را همراهى کردند. فاروقى این بار، خود در برابر دوربین خشت بهشت قرار گرفته است و راهنماى این طولانى ترین سفر مستند تلوزیون ایران است. او که بیش از٨٠٠٠ دقیقه مستند در نقاط مختلف جهان ساخته است مى گوید: شعر، موسیقى، معمارى، انواع نقش پردازى و داستان سرایى معرفت اندیش ایرانى – اسلامى و تمام حوزه هنر مقدس، حاصل معاشرت با مفهوم و انواع تجلّى مطلقِ زیبایى یعنى«بهشت» است. عوامل تولید مستند خشت بهشت عبارتند از: تصویر و تدوین«امیر خسرو شاهوردى»، آهنگساز «فردین خلعتبرى»، تولید و هماهنگى«امید مهدوى»، عکاس «کامیار مینوکده»، پژوهش و نگارش و روایتگر«رامین حیدرى فاروقى».

مجموعه مستند «خشت بهشت» کاری از گروه « فرهنگ، تاریخ و هنر» شب که یک سیما است که در دی ماه ١٣٩٦ از این شبکه روی آنتن رفت

طراحی وب سایت و میزبانی وب توسط آژانس دیجیتال مارکتینگ نگاه نو